2024-03-21 09:00PRESSMEDDELANDE

10 konserttips från Nalen – april & maj 2024

DAGNY NALEN STOCKHOLM

Svenska ikoniska liveakter, 80-talslegender, norska popunder och amerikansk hiphop och country – det och mycket annat bjuder Nalen på i april och maj. Här är tio konserttips från konsertproducenterna.

Harriet Nauer
Lördag den 6 april

Harriet Nauer slog igenom med sin debut-EP ”Human” för bara tre år sedan och har redan etablerat sig som en av de mest intressanta artisterna i sin genre. Hennes unika röst och låtskrivartalang har jämförts med ikoner som Joni Mitchell, Joan Baez och Kate Bush – vilket är ett tydligt tecken på hennes exceptionella talang och artistiska integritet.

Dan Hylander
Lördag den 6 april

Dan Hylander är en av vår tids främsta låtskrivare och artister, vars stora genombrott kom med Raj Montana Band & Py Bäckman i början på 80-talet. Senare började även Dan skriva text och musik samt producera skivor till andra artister som Totta Näslund, Tomas Ledin och Sven-Erik Magnusson.

Den 6 april kommer Dan Hylander till Nalen för en speciell konsert där han framför kritikerrosade albumet “Bella Notte” som spelades in 1982 på Södra Teatern i Malmö.

DAGNY (NOR)
Support: Lou Elliotte
Torsdag den 11 april

Norska DAGNY lyser starkt i den moderna popmusikens värld med sin unika röst och ett kreativt sound. DAGNY började tidigt skriva och framföra sina egna låtar och har i dag en imponerande låtskatt som inspirerar och berör en stor publik världen över. I april kommer DAGNY till Nalen och Stora Salen med Lou Elliotte – estradens Louise Lennartssons soloprojekt, högaktuell med ny musik – som support.

Jamie Miller (GBR)
Fredag den 12 april

Sångaren och låtskrivaren Jamie Miller inledde sin karriär på The Voice UK och är nu mer aktuell än någonsin. Efter sitt genombrott skrev han på ett stort skivkontrakt och hans musik har sedan dess streamats över 1 miljard gånger. Hans genombrottssingel ”Here’s Your Perfect” nådde #100 på Spotify Top 200 och #2 på Spotifys Global Viral Chart.

I samband med släppet av sin tredje EP ger han sig ut på sin allra första världsturné 2024 – inklusive ett stopp på Nalen i Stockholm den 12 april, vilket blir hans Sverigedebut.

Wilmer X
Fredag den 19 april

Wilmer X har firat hela 45 år som band och hunnit göra sin 1000:e spelning. Imponerade siffror! Just sin tusende konsert gjorde bandet framför ett gigantiskt folkhav på Sweden Rock och samma år slog man publikrekord på Malmöfestivalen. Det är på scenen som Wilmer X fortfarande är en av Sveriges absolut bästa akter!

Sam Outlaw (USA)
Tisdag den 23 april

Den prisbelönta americana-sångaren Sam Outlaw har sedan släppet av debutalbumet "Angeleno" (2015) turnerat världen över och flertalet gånger gästat Sverige inför en allt växande internationell och särskilt trogen svensk publik. Den 23 april 2024 återvänder han till Stockholm och Nalen med nytt material.

Nouvelle Vague (FRA)
Fredag den 26 april

Det franska musikerkollektivet och konceptuella musikgruppen Nouvelle Vague bildades av producenten Marc Collin och Olivier Libaux 2003. Gruppen är känd för sina unika tolkningar av klassiska new wave- och postpunk-låtar från 1980-talet. Nu kommer Nouvelle Vague tillbaka till Nalen med det nysläppta femte albumet ”Should I Stay Or Should I Go”.

Hania Rani (POL)
Tisdag den 7 maj

Hania Rani är en multikonstnär som rör sig fritt mellan olika sfärer och medier. Uppmärksammad och hyllad för hennes anmärkningsvärda röst, sublima pianostycken och utforskande, äventyrliga arrangemang. Den 7 maj välkomnar pianisten, kompositören och sångerskan Rani oss till hennes värld på Nalen i Stora Salen.

Robert Forster (AUS)
Support: SunYears
Onsdag den 22 maj

Robert Forster, den banbrytande artisten och konstnärliga kraften bakom 80-talets ikoniska indierockgrupp The Go-Betweens, återvänder till scenen och kommer till Stockholm för en spelning på Nalen med Peter Morén från Peter Bjorn and John som support med nya projektet SunYears.

Erick The Architect (USA)
Torsdag den 23 maj

Erick Arc Elliott, känd som Erick The Architect är en hyllad artist och eftertraktad kollaboratör. Med rötterna i Flatbush-området i Brooklyn, New York började Erick The Architect sin musikaliska karriär som en i trion Flatbush Zombies. I februari släpptes Erick The Architects debutalbum “i’ve never been here before” där bland andra vännen James Blake medverkar som producent på flertalet låtar.

Nya släpp från Nalen att hålla koll på:

Dylan Gossett (USA) | Onsdag den 12 juni 2024

MARO (PRT) | Fredag den 13 september 2024