2024-04-04 06:30PRESSMEDDELANDE

NALEN X WAY X AMANDA MALM – Vernissage "Soft Illusion" 20 april

Amanda Malm "Soft Illusion" Nalen Restaurang 2024

I samarbete med WAY gallery Sthlm presenterar Nalen Restaurang en ny utställning. Den här gången med konstnären Amanda Malm vars utställning "Soft Illusion" firas med vernissage lördag den 20 april klockan 14.00–17.00.

OSA till vernissage här.

Amanda Malm är en multidisciplinär konstnär baserad i Skåne. Hon jobbar med glasfusing och måleri som sina främsta medium i sin abstrakta och naivistiska konst.

Genom utställningen "Soft Illusion" strävar konstnären efter att skilja sig från det digitala och det perfekta, och istället låter det mänskliga handavtrycket framträda tydligt. Amanda Malm utforskar geometriska former utan att insistera på symmetri.

Materialen i fokus är textil och glas. Båda upplevs mjuka för ögat, men till ytan är de varandras motsatser. Samma former och färger förändras i kontrast till varandra genom textiliernas mjuka i kontrast till glasets hårda natur.

VERNISSAGE: Lördag den 20 april, klockan 14.00–17.00
PLATS: Nalen Restaurang, Regeringsgatan 74 Stockholm
TITEL: "Soft Illusion"
KONSTNÄR: AMANDA MALM

Presenteras i samarbete med WAY gallery Sthlm.

Amanda Malm

Med samarbetspartners som WAY gallery Sthlm aktiveras Nalen Restaurang och välkomnar en ny publik att uppleva Nalen och ta del av det anrika kulturhuset på Regeringsgatan i Stockholm.

I samarbete med WAY gallery Sthlm bjuds Nalen Restaurangs gäster in till att både skapa, betrakta, uppleva och köpa konst –en helhetsupplevelse med mat, dryck, och gemenskap.

"Tillsammans skapar vi en oas för både matälskare och konstentusiaster och bidrar till att bevara och levandegöra Nalens rika historia för framtida generationer att njuta av." – Francesca Berlin, co-founder & creator WAY gallery Sthlm.

Utställningar i Nalen Restaurang
Art Frankie | sept–nov 2023
Neil Bhat | dec 2023–mars 2024
Amanda Malm | april–juni 2024

OM NALEN

I över hundra år har Nalen varit en samlings- och mötesplats i centrala Stockholm. I dag arrangeras här fler än 100 konserter och klubbar årligen och i den palatsliknande miljön hålls fester, möten och konferenser. Nalen Restaurang med ingång på hörnet av huset är en svensk bistro med ambition att bli en av Stockholms mysigaste kvarterskrogar. Nalen är ett dotterbolag till SAMI – Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation.

KONTAKTPERSONER

KARIN BERNHARDSSON